Sondaje, procente si inadvertente…

 

 

lie.w.stats

Anul asta am fost asasinati efectiv de sondaje, de acuzatii despre intentia de a fura voturi si de o gramada de lucruri care ni s-au dat gata mestecate, nu cumva sa descoperim cu mintea din dotare ca matematica alegerilor este o statistica defecta, de care bineinteles ca nimeni nu vorbeste…fiindca n-ar mai avea obiectul muncii…acela de a manipula cu procente cetateanul inocent.

Asa ca am desfacut un pic mecanismul acesta si iata ce am descoperit…un articol din 2007, care releva brambureala statistica vis a vis de numarul REAL de votanti :

Referendumul din 19 mai a scos la iveala o situatie paradoxala legata de numarul cetatenilor inscrisi pe listele electorale. BEC are doua variante: 18.212.970, respectiv 18.301.309 de cetateni, iar Ministerul de Interne una: 18.212.980.

Autoritatea Electorala Permanenta nu are nici macar atat. Motivul? Nu lucreaza cu cifre.
Inaintea referendumului din 19 mai, Ministerul Internelor si Reformei Administrative (MIRA) dadea publicitatii numarul alegatorilor inscrisi pe listele electorale: 18.212.980.
Potrivit paginii de internet a Institutului National de Statistica (TEMPO-Online), la 1 iulie 2006 (cele mai recente date publice), populatia in varsta de 18 ani si peste era de 17.314.896 persoane – cu aproape un milion mai putin. Acest lucru este semnalat de sociologul Mircea Kivu, care, potrivit HotNews, se intreba de unde au aparut 900.000 de votanti in plus.

El aprecia ca este imposibil ca populatia Romaniei sa creasca cu un milion in mai putin de un an, pentru ca datele oficiale publicate de acelasi institut au inregistrat luna de luna mai multe decese decat nasteri, iar despre fluxuri masive de imigranti nu avea stiinta.

Nu putea fi vorba nici despre cetatenii romani din strainatate, aprecia Kivu, avand in vedere ca la alegerile din 2004 pe listele permanente din ambasade si consulate au fost inscrisi, in total, doar 5.132 de alegatori si nici despre de cei care muncesc temporar in UE pentru ca sunt deja inscrisi pe lista de votanti de acasa, din localitatea in care isi au domiciliul.
Surprizele nu se opresc insa aici. La 21 mai seara, la prezentarea rezultatelor finale ale referendumului, presedintele BEC, Gheorghe Dumitru, anunta ca prezenta la vot a fost de 44,45%, adica 8.135.272 din totalul celor 18.301.309 persoane inscrise in listele electorale. Apare deci o noua cifra privind numarul cetatenilor inscrisi pe listele electorale: 18.301.309, cu 87.329 mai mult decat cifra anuntata de MIRA.

Si asta nu e tot. Inaintea referendumului, BEC a facut public pe site-ul sau, la capitolul ‘informatii utile’ numarul cetatenilor inscrisi pe liste: 18.212.970. Cu zece mai putin decat anuntase MIRA. Care este de fapt numarul cetatenilor inscrisi pe listele electorale?
ATI AUZIT DE AEP? O institutie a statului special infiintata pentru ‘a asigura la nivel national aplicarea unitara, in intervalul dintre doua perioade electorale, a dispozitiilor legale privind organizarea si desfasurarea alegerilor sau a altor consultari cu caracter national sau local’ este Autoritatea Electorala Permanenta (AEP).

Ce atributii are AEP, printre altele? Citam chiar de pe site-ul oficial al institutiei in cauza: ‘monitorizeaza si controleaza modul de intocmire si actualizare a listelor electorale permanente si de pastrare a registrelor cuprinzand listele electorale permanente, precum si modul de efectuare a comunicarilor prevazute de lege si de operare a acestora, la timp, in listele electorale; urmareste modul de intocmire si eliberare a cartilor de alegator, in concordanta cu listele electorale permanente; urmareste si controleaza modul de asigurare a concordantei dintre continutul listelor electorale permanente existente la primarii si exemplarul aflat la judecatorii’.

Jachie Florea de la Serviciul de Comunicare al AEP ne-a spus insa ca Autoritatea si-a indeplinit atributiile legale prevazute de lege in cazul referendumului din 19 mai. L-am intrebat si daca AEP are o cifra oficiala a numarului cetatenilor inscrisi pe listele electorale.

‘Nu numarul de pe liste este important. Noi nu lucram cu cifre. Noi verificam daca s-au operat comunicarile facute de judecatorii in cazul interzicerii drepturilor electorale ale unor cetateni si de primarii in cazul deceselor. Nu avem asemenea date.

Daca avem nevoie apelam la Centrul national de administrare a bazelor de date. Ministerul Internelor are cifrele’, ne-a declarat Florea.
Cu alte cuvinte, ‘buba’ ar fi la Ministerul Internelor, baza acestuia de date fiind singura pe care si Biroul Electoral Central e abilitat sa o foloseasca. Surse autorizate spun ca diferenta dintre numarul persoanelor inscrise pe listele electorale date de cele doua institutii ar fi aparut din cauza datei de referinta stabilite de MIRA pentru centralizarea numarului de persoane inscrise pe listele electorale.

Daca aceasta data a fost stabilita cu o saptamana inainte de referendum, atunci persoanele care au implinit 18 ani si au obtinut drept de vot in acest interval lipsesc din baza de date si sunt trecute in caz ca voteaza pe listele suplimentare.

Aceeasi baza de date a MIRA este folosita si de institutele de sondare a opiniei publice care oficial nu pot ‘cumpara’ informatii legate de persoanele cu drept de vot decat de la acest minister. Or, in acest caz apar erorile in masurarea prezentei la vot, optiuni etc.
Marius Tache, purtatorul de cuvant al MIRA, ne-a declarat ca ‘ministerul a comunicat numarul alegatorilor inscrisi pe listele permanente. In schimb, cifra absoluta inseamna numarul persoanelor de pe lista permanenta la care se adauga cei care au votat pe listele speciale. Conform legii, pe aceste liste pot vota doar cei care sunt domiciliati in zonele arondate sectiilor respective, dar care nu se regasesc pe listele permanente’.

Intrebat daca ministerul detine o cifra exacta a celor care au votat pe liste suplimentare, Marius Tache a spus ca nu, BEC putand sa ne ofere o asemenea informatie. Presedintele BEC nu a putut fi contactat, iar site-ul oficial al institutiei nu ofera date in acest sens.

Dupa cum nu ofera informatii nici daca inaintea validarii referendumului, BEC a verificat prin sondaj votantii de pe listele suplimentare.

Potrivit unei decizii a Biroului, cei care nu s-au aflat in localitatea de domiciliu in ziua referendumului puteau vota pe liste suplimentare dupa ce au declarat pe propria raspundere ca nu si-au mai exercitat acest drept. Votul multiplu se pedepseste conform legii cu inchisoare de la sase luni la cinci ani.
DECIZIE CU CANTEC. De altfel, BEC s-a dovedit destul de secretos si in ziua referendumului in ceea ce priveste prezenta la vot. O decizie a BEC luata la 11 mai stabilea patru ore de prezentare a prezentei la vot: 11:30, 13:30, 15:30 si 18:30. De asemenea, hotararea stabilea ca ora 18:00 sa fie ora pana la care cele 2.700 sectii de votare cuprinse in esantion sa transmita informatii la birourile electorale de circumscriptie.

Cum s-a hotarat ca la ora 20:00 presedintii sectiilor de votare incluse in esantion sa mearga sa centralizeze datele votarii, nu a mai avut cine sa ofere informatii privind prezenta la vot la ora 20:00, ora inchiderii urnelor. In ziua referendumului, ultimele date referitoare la prezenta la urne se raportau la ora 17:00 – 28,95%. Rezultatele finale asupra prezentei la vot au fost date abia la 21 mai, seara.
Plangere penala impotriva AEP
PRM a depus o plangere penala impotriva persoanelor din cadrul Autoritatii Electorale Permanente care ar fi trebuit sa organizeze licitatie pentru soft-ul folosit de BEC, acuzandu-le de abuz in serviciu intrucat nu au organizat licitatie. Plangerea penala vizeaza si persoane din cadrul Institutului National de Statistica, care a folosit programul de calculator in afara dispozitiilor legale.
OBLIGATIE.

PRM precizeaza ca Autoritatea Electorala Permanenta era obligata sa procedeze la organizarea unei licitatii pentru selectionarea programelor de calculator ce vor fi utilizate pentru centralizarea rezultatelor, cu atat mai mult cu cat legea prevede in mod explicit ca selectionarea programelor de calculator se face numai prin licitatie, orice forma de incredintare directa fiind exclusa. ‘Din informatiile pe care le detinem, Autoritatea Electorala Permanenta nu a respectat aceasta cerinta, soft-ul fiind preluat fara nici un fel de licitatie de la firma Net Consulting, cu privire la care au existat si la alegerile din 28 noiembrie 2004 reclamatii penale, nesolutionate pana in prezent. Rezulta ca persoanele abilitate nu si-au respectat obligatiile de serviciu, cauzand o grava tulburare bunului mers al unui organ sau al unei institutii de stat ori al unei alte unitati din cele la care se refera art. 145, incadrandu-se, asadar, in urmarea imediata a infractiunii de mai sus.
CERERE. ‘Avand in vreme implicatiile pe care le are utilizarea unui program de calculator care nu a fost selectionat conform procedurilor in vigoare, apreciem ca se impun luarea unor masuri urgente pentru a se preintampina centralizarea in mod ilegal a rezultatului referendumului, precum si cercetarea si pedepsirea celor care se fac vinovati de incalcarea obligatiilor legale’, se mai arata in plangerea semnata de C.V. Tudor.
Listele suplimentare, preluate in saci
BEC a transmis de lunea trecuta Autoritatii Electorale Permanente conduse de Octavian Opris listele suplimentare de vot. Potrivit lui Jachie Florea de la Serviciul de Comunicare al AEP, listele au fost transmise fizic, in saci, in baza unui proces-verbal incheiat cu BEC.

Ca atare, centralizarea datelor cuprinse in aceste liste va dura foarte mult, termenul legal fiind de 60 de zile. Jachie Florea nu a putut estima cat va dura aceasta operatiune si cand va fi dat publicitatii numarul celor care au votat pe listele suplimentare, dar a dat asigurari ca AEP va incerca sa respecte termenul legal. Cat priveste verificarea celor care au votat pe aceste liste, Florea spune ca nu e nevoie de efectuarea unui sondaj pentru ca AEP detine un soft care semnaleaza atunci cand apar persoane care au votat de mai multe ori.
Buget de 138,11 milioane RON
Pentru a-si indeplini atributiile legale, Autoritatea Electorala Permanenta, condusa de Octavian Opris, a primit de la bugetul de stat in acest an 138,11 milioane RON (13,81 miliarde de lei vechi).

Din aceasta suma sunt alocate pentru cheltuieli salariale – 37,6 milioane RON, din care pentru salarii de baza – 23,05 milioane, pentru salarii de merit – 440.000, 1,34 de milioane RON pentru indemnizatii de conducere, 2,28 de milioane RON pentru sporuri de vechime, 4,29 milioane RON pentru alte sporuri, 890.000 RON pentru ore suplimentare, 3,1 milioane RON pentru fondul de premii, 1,83 de milioane RON pentru prima de vacanta, 380.000 RON pentru indemnizatii de delegare.

Angajatii AEP beneficiaza, de asemenea, de un milion RON pentru deplasari interne, detasari, transferari, de 1,75 milioane RON pentru deplasari in strainatate, de 300.000 RON pentru pregatire profesionala, ei mai primind bani si pentru a-si plati chiriile – 3,3 milioane RON, pentru prime de asigurare non-viata – 400.000 RON si pentru protocol si reprezentare – 50.000 RON. Celor care lucreaza la aceasta institutie le-au fost alocati bani de la stat pentru masini, echipamente si mijloace de transport – 3,8 milioane RON, mobilier, aparatura birotica si alte active corporale – 1 milion RON.

Autoritatea Nationala Permanenta are un numar maxim de 108 posturi, din care trei sunt persoane care ocupa functii de demnitate publica. Pentru aceste trei persoane sunt alocate ca fond de salarii anual 1,9 milioane de lei noi (19 miliarde de lei vechi).
© 2005-2009 – Inform Media
http://www.tion.ro/stiri/IM:ALL:news-romania/articol/cati-votanti-sunt-in-romania?/cn/bihon-news-editor3-20070530-083455

I. Deci, BEC are inscrisi pe listele de alegatori cu drept de vot un numar real sau fals, da ?
Institutul National de Statistica prezinta un alt numar de populatie activa cu drept de vot.
Care este numarul real de alegatori, fiindca se mai scad si minorii, cei fara capacitate deplina de exercitiu precum si cei decazuti din drepturile civile si cati exact sunt acestia ? Cati sunt in viata cu DREPT DE VOT si LEGEA sa stipuleze ca au acest drept ?
Care este de fapt cifra BEC ?

frog.worstII.Orice lista de la precedentele alegeri, luata la intamplare…nu are verificare 100% a persoanelor reale, din cauza urmatoarelor erori constatate de catre sectiile de votare:

persoane pe plus :
– decedate de multi ani;
– cu domiciliul schimbat definitiv;
– plecate definitiv din tara.

persoane pe minus :
– care dobandesc prin casatorie un alt domiciliu si nu sunt trecute in lista;
– private de dreptul de vot si care nu apar in liste;
– care au dobandit domiciliu stabil accidental pentru un interes anume;
– cei de la casa de copii care nu mai au domiciliu;
– cei scosi legal sau ilegal din case de catre revendicatori;

Toti acestia in cursul anilor, fie ca au fost din categoria minus sau din cea plus…au generat voturi. Si de voturile lor a beneficiat cineva.

frog.badIII. Institutul de Evidenta Informatizata a persoanelor are alte date.

Toate institutiile abilitate mentionate mai sus, care ar fi trebuit sa raspunda de aceasta suprapunere de cifre, nu si-au facut datoria din trei motive :

– neprofesionalism, necunoastere, ignoranta;
– frauda;
– prostie, lipsa de calcul elementar.

Cum ies procentele in cazul acesta ?
Se creeaza premise pentru hoaxul cu fraudarea pentru cei care detin cheile acestui mecanism…BEC, MAI,INS si altele…

N-am vazut nici un ONG, nici macar Prodemocratia, n-am vazut Legislativul, n-am vazut create Comitete si Comitii in Parlament, care sa faca o simpla comparatie a listelor cu numarul de votanti romani date de institutiile abilitate si ma indoiesc ca NIMENI nu a observat ca este o aritmetica de handicapati la mijloc care denatureaza procentajul sondajelor sau la vot !
Deci ? Au dreptate cei de mai jos ?

  • There are three kinds of lies: lies, damned lies and statistics.Twain attributed this to B. Disraeli
  • It has long recognized by public men of all kinds … that statistics come under the head of lying, and that no lie is so false or inconclusive as that which is based on statistics.H. Belloc
  • Figures don’t lie, but liars figure.Samuel Clemens (alias Mark Twain)
  • If your experiment needs statistics, you ought to have done a better experimentErnest Rutherford

 

Advertisements
Explore posts in the same categories: sindromul melcilor

Tags: , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

8 Comments on “Sondaje, procente si inadvertente…”


  1. felicitari !
    o postare “beton”

    si eu am vrut sa bag ceva pe tema, legat de paradoxalul dezinteres al lui basescu in legatura cu subiectul, mai ales ca pe el il dezavantajaza, si l’a dezavantajat, de fiecare data.
    diferentza de votantzi inexistentzi l’a privat de atingerea pragului de prezentza cel putzin la referendumul cu uninominalul.
    trebuia sa se bata pentru asta !
    dar pentru ce n’ar trebui sa se bata in tzara asta ?

    • alexa Says:

      Base este doar incasatorul de serviciu pentru absolut orice. Sa ne aducem aminte cum au intrat in Parlament cei de pe locul 3 la locale, apropo de uninominal.
      Parlamentarii si partidele zic bogdaproste ca au motiv sa are miristea despre furturi si alte hoax-uri cand e clar ca e treaba de cifra de votanti si asta se intampla din 1990 pana in ziua de astazi. Primariile habar nu au ce au in parohiile lor.
      Ultimul recensamant al populatiei si locuintelor din Romania a avut loc in anul 2002.
      Eu sunt curioasa daca nu iese Base pe cine mai cade magareata pentru toate defectiunile din tara asta ?

    • psihoclinica Says:

      E adevarat, e o tema care se impune inainte de alegeri, cam de vreo 20 de ani daca tin minte.
      Cate cineva acuza acesta inadvertenta si cu asta basta. Cateva sute de mii de oameni in plus sau in minus, ce conteaza …..la asa mareata democratie?
      Pe cetatenii astia, plus-minus, cine-i reprezinta in parlament? Sigur, in parlament e alta mancare de peste….acolo sunt majoritati drastice alese uninominal de pe locul 3….
      Ce sa mai vorbim, oare la alegerile astea cat va fi 100%?

  2. Gino Says:

    Ai dat trei motive pentru care institutiile nu isi fac datoria corect. Din aceleasi motive nu se vor exploata in nici un fel aceste inadvertente ci pur si simplu rezultatul va fi cel care va fi. Gandeste-te ca sub protectia marjelor de eroare, erorilor patratice medii, reziduurilor si altor termeni din astia “speciali”, orice incercare documentata de a cere explicatii “organelor”(care stiu mai bine!!!)este sortita esecului. Daca nu se va incerca si dovedi o frauda asa, din barda, astea sunt “chestiuni de finete” pe care nu vad cine ar sti sa le exploateze. De fapt din raspunsurile pe care le-ai mentionat, de la institutii, vezi cat sunt de obstructioniste atunci cand intri in detalii despre activitatea lor(ei nu fac aia, nu lucreaza cu aia, fisa postului nu prevede,…). Si ca MAI ar putea frauda asa alegerile ma face sa zambesc, nu ca nu ar fi destepti acolo, dar cu siguranta nu destui.

  3. amanda13 Says:

    excelenta postare! sa stii ca si pe mine ma batea gandul sa ma interesez in legatura cu problema, mai cu seama fiindca suntem o tara cu o mobilitate extrem de mare (tara-strainatate) si cu atat de putini inregistrati cu adevarat… Sunt convinsa ca se fac multe manevre din pricina asta.

    Cat despre AEP, e bine ca au asa un buget mare… in felul acesta vor putea sa-mi deconteze si mie cheltuielile de deplasare fiindca le-am promis ca le trimit nota de plata dat fiind faptul ca se incearca a mi se obstructiona un dreptul fundamental de a vota deoarece nu au implementat votul electronic sau cel prin corespondenta.

    • Gino Says:

      Amanda, fara suparare si cu toata consideratia pentru cei care traiesc in afara granitelor, as organiza cateva tururi de scrutin cu drept de vot doar pentru cei aflati la domiciliu si la sediile ambasadelor, fara liste suplimentare, vot prin gari sau te miri pe unde, fara sa mai vorbesc de vot prin corespondenta sau electronic. Toate calculele ar avea atunci o baza precisa, numarul de voturi exprimate. Dupa ce exercitiul democratic capata substanta ma pot gandi si la alte moduri de exprimare. Cred ca asa trebuia inceput dar ca de obicei noi am facut invers. Dupa un inceput labartat constatam ca prezenta la vot este in permanenta scadere, deci la ce foloseste marirea facilitatilor? Este doar o parere.

      • amanda13 Says:

        nu stiu Gino ce sa spun… eu nu am putut vota fiindca nu am fost “la domiciliu” la alegerile din 2008 si a fost teribil de frustrant. sistemul pe care il propui tu ar incuraja dupa parerea mea votul activistilor de partid, fiindca oamenii normali, cei indeobste numiti “clasa de mijloc” sunt persoane mai putin interesate de “spiritul electoral”. ce te faci daca le vine sa calatoreasca? ce te faci cu studentii care nu stau cu flotant in localitatea unde invata?

  4. Gino Says:

    Amanda, in primul rand vorbim despre ce ar fi daca ar fi. Pe urma eu nu sunt chiar atat de democrat, adica as insoti democratia de niste constrangeri(minore, zic eu). Una este de fapt un drept, de optiune, adica poti sa calatoresti sau sa ramai sa votezi, nu se intampla tot anul. Studentii, militarii, etc. sunt cazuri particulare si se pot reglementa dar in concluzie nu as complica sistemul pentru comoditatea alegatorului. Nu mi-am batut capul cu un model clar dar ar fi mult mai rigid. Si as redefini ce inseamna majoritatea. Cand vorbesc despre o majoritate ca fiind 50%+1 din numarul inscrisilor pe liste(pentru referendum) deja ceva incepe sa scartaie. In fine, nu vreau sa argumentez prea mult pe ce nu va fi dar dupa ce ca avem un caracter destul de greu guvernabil se creaza si o atmosfera favorizanta absenteismului si fraudei. Parca cineva se straduieste sa nascoceasca sisteme care sa dea doar rateuri.


Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: