Modul de viata al romanilor…
Din tot ce s-a petrecut de la războiul mondial şi până acum în România, înţeleptul a putut trage concluzia că rentează mai bine să fii risipitor decât econom şi că debitorului i se rezervă bucurii şi surprize plăcute, care nu-l aşteaptă niciodată pe creditor. Cei din urmă douăzeci de ani au fost desigur la noi mai mult era greirilor decât a furnicilor.
Fără a voi să facem elogiul risipei, putem să relevăm şi unele aspecte simpatice, în uşurinţa cu care se cheltuiesc banii în România.
Românul vorbeşte cu o admiraţie neeconomisită de omul care ştie să trăiască, iar băiatul de vieaţă tip specific românesc este desigur mai simpatic, mai uman şi mai nevinovat în toată fiinţa lui, decât tipul pe care francezul îl numeşte bon vivant, iar germanul Lebemann.
Concepţia estetică a vieţii, pe plan vulgar, înseamnă a înţelege traiul ca o petrecere. Cât de caracteristică şi cât de românească este noţiunea intraductibilă de chef, care nu poate fi transpusă exact, nici prin cuvântul francez la noce, nici prin cel german Bummel ! Cheful este o manifestare, în acelaşi timp egoistă şi generoasă; el înseamnă ignorarea pentru o clipă a grijilor şi răspunderilor; el exprimă în chip culminant şi simbolic psihologia lui Petronius în ediţie populară românească. Românul adevărat nu este niciodată meschin şi îşi râde de aceea dintre compatrioţii lui cum sunt unii ardeleni care arată deprinderi raţionale şi cuminţi în administrarea cheltuielilor lor. Ideea românului despre avere şi venit este epicuriană; scopul acestora este consumul cu toate bucuriile lui.
Năzuinţa spre lux şi confort este irezistibilă, nu numai în burghezie, ci chiar şi în clasa mijlocie şi în ţărănime. De câte ori poate, românul se aruncă spre îmbrăcăminte de mătase, spre case frumos mobilate şi mai ales spre automobile.
Dar o burghezie care imită boierimea de altădată şi trăieşte o vieaţă de stil supra-burghez şi supra-dimensionat faţă de mijloacele sale creiază o mare nestabilitate socială şi prezintă un mare procent de căderi individuale.
Iată de ce burghezia românească nu este burghezie în una din trăsăturile cele mai esenţiale; pe când Occidentul pune preţ pe agonisire, pe siguranţă şi pe viitor, burghezia noastră pune preţ pe cheltuială, pe satisfacţii şi pe prezent. Pe când burghezii din Apus lucrează pentru copiii lor, burghezii români lucrează prea adeseori numai pentru ei înşişi.
Mihail Manoilescu, Rostul şi destinul burgheziei româneşti, Bucureşti, Editura Cugetarea-Georgescu Delafras, 1942, pp. 306-307
Explore posts in the same categories: inspiratieThis entry was posted on October 1, 2009 at 5:42 am and is filed under inspiratie. You can subscribe via RSS 2.0 feed to this post's comments.
Tags: agonisire, automobile, avere, bani, boierime, bon vivant, burghezie, chef, cheltuieli, clasa de mijloc, confort, econom, epicurian, furnici, greieri, griji, instabilitate sociala, lux, mentalitate, nicolae manoilescu, occident, petronius, psihologie, raspunderi, risipitor, romani, Romania, siguranta, stil de viata, taranime, umanitate, venit, viitor
You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.
October 1, 2009 at 8:31 am
Salut aparitia articolului pt ca lipseste din blogosfera si o perspectiva sociologica asupra romanilor si situatiei din Romania (in contrast cu blogurile de opinii/politice)
Parerea mea personala (dupa ceva observatii asupra comportamentului meu) despre subiect e ca sintem cheltuitori pt ca nu intelegem adevarata valoare a banului (abia acum avem o piata functionala si un apetit corespunzator) sau se cistiga prea usor. Apetitul pt chef spune multe despre orizontul nostru. Toata lumea traieste in prezent…si daca traiesti astazi la ce bun sa planifici/organizezi pt miine, viitor, economii etc…
October 2, 2009 at 2:59 pm
Multumesc Tio ! O sa recidivez…promit ! Chiar am un studiu sociologic facut de intemeietorul scolii de sociologie romanesti, de unde o sa extrag ceea ce inseamna un mecanism in ciuda caruia actionam.
October 1, 2009 at 4:09 pm
Pertinenta si actuala analiza a fostului prim-ministru al Romaniei in 1942.Ceea ce surprinde este cunoasterea stratificarii sociale,a propensiunilor acestora,cat si individualitatea specifica fiecarei categorii sociale,dar mai ales ceea ce le deosebeste de apus.Sociologii de azi,contemporanii mei,se infatoseaza destul de des pe sticla si vorbesc…vorbe!Ideea ta Alexa,este formidabila,deoarece umple niste goluri din cultura noastra civica.Tine-o tot asa!
October 2, 2009 at 3:00 pm
Am promis ca scriem Codul mentalitatii impreuna. Va invit si pe voi sa sustineti acest demers…
October 2, 2009 at 5:09 pm
dupa cate stiu eu, imediat dupa “revolutie” economiile familiiei romanesti existau si inca cum. Cred ca ar trebui sa ne intrebam de ce astazi am ajuns la punctul pe care-l descrie alexa 🙂