Greva consumatorului de media

Tell_Me_No_More_Lies

Celebrul armator grec Aristotel Onasis spunea ca “secretul manipularii este de a detine numai tu informatii”.

Reguli deontologice obligatorii pentru jurnalisti :

1. sa declare public pe cine prefera si pe cine nu, astfel incat receptorul sau sa fie prevenit asupra poziţionării sale; consumatorul are astfel posibilitatea sa aleaga la randul sau ce consuma si ce nu si este cat de cat ferit de manipulari rusinoase si murdare.
2. sa critice sau sa laude cu argumente, argumente si numai cu argumente, nu cu zoaie si isterii.

David-Gentleman

Propun data de 3 a fiecarei luni, ziua in care  sa inchidem televizoarele, radiourile si sa nu mai cumparam ziare.

Propun ca televiziunea publica, sa transforme TVR 3, in postul de informare transparenta a cetateanului, tinand cont ca este un post public  platit din banii nostri si ca avem TVR1, TVR2, TVR3, TVR International, TVR Cultural, TVR Info, adica 7(sapte) canale publice. De ce nu se poate ca unul sa ne transmita sedintele din parlament si guvern live, de exemplu ? Ca sa nu ne mai abureasca “analistii” ? Se incumeta vreun partid sa propuna o astfel de initiativa ?

De ce data de 3 ? Fiindca are o conotatie deosebita, este Ziua Libertatii Presei si exista, pentru a recunoaste astfel, sacrificiile făcute pentru libertatea presei si pentru a demonstra ca libertatea de exprimare este un drept de necontestat.

Mesajul zilei de 3 Mai este acela ca jurnalistilor din intreaga lume trebuie sa le fie garantat dreptul de a informa opinia publica in mod deschis si fara teama, conform Declaratiei de la Windhoek, principii care au fost formulate de catre jurnalistii africani în anul 1991 si care atesta importanta esentiala a libertatii presei pentru existenţa democratiei,asa ca greva va sustine aceasta libertate, precum si pe cea a consumatorului, care militeaza pentru o informare corecta, onorand jurnalistii privati de libertate, molestati si chiar ucisi, doar pentru ca au ales sa spuna ADEVARUL.

Va propun astazi, sa facem o Declaratie a noastra, consumatorii de media romani, pe care sa o trimitem tuturor, pentru a ne face cunoscute dorintele, in legatura cu informatia, pe care acestia ne-o livreaza. Asa ca va astept cu idei !

“gestul de a produce stiri este unul de constructie a realitatii insasi, mai degraba decat o descriere a realitatii…” Gaye Tuchman

A venit timpul sa ne intrebam, cui apartine dreptul la o presa libera, echidistanta si promotoare de adevar,echilibru si obiectivitate, atata timp cat avem parte numai de ambiguitate si creatii mediatice.

Din pacate, in Romania, acest drept apartine mogulilor care detin trusturile de presa, iar libertatea acesteia este o prerogativa a proprietarului instarit, care exercita cenzura, ca sa aiba ultimul cuvant de spus.

Jurnalistii au devenit obedienti fata de proprietari, autonomia lor este limitata, independenta conditionata, sunt struniti sa nu vada ca muncesc sub biciul ideologiei mogulesti, insistand ca sunt liberi, desi se autocenzureaza la greu, anticipand ceea ce ar putea supara superiorii,chestiune devenita obicei.

Jurnalistul roman a invatat sa renunte la lupta pentru adevar sau la orice fel de batalie in favoarea informatiei netrunchiate, alta decat cea a patronului sau.

Lesa banului, lesa ideologica de trust nu apartine unei prese libere si democratice, ci unui fake, la fel cu capitalismul de cumetrie al lui Ilici.

Presa a devenit un comunicator al dorintelor mogulesti, care manipuleaza informatia in favoarea acestuia si a partidelor agreate de catre el, intru subminarea adversarilor.

Presa depinde de noi consumatorii, ca sa existe !

Din toata media, televiziunea are cel mai persuasiv mesaj, conform sondajului Gallup :

33nkkmdCeea ce fac figurile sinistre arhicunoscute pe ecran nu este decat o vasta operatiune de spalare a creierului telespectatorului, prin metode care sunt apanajul sectelor:

1 Manipularea individului pentru a primi mult mai usor sugestii si ‘pregatirea’ lui pentru indoctrinare prin: repetarea obsesiva audio/ vizuala/ verbala.

2 Preluarea controlului asupra mediului social, timpului si surselor de sprijin emotional ale persoanei.Se urmareste izolarea sociala a persoanei.

3 Se interzice discutarea informatiilor si opiniilor contrare doctrinelor grupului/ sectei.

4 Persoana este manipulata sa-si reevalueze in mod negativ parerea despre sine si comportamentul anterior intrarii in secta. Se fac eforturi pt a destabiliza constiinta subiectului, perceptia acestuia asupra realitatii, controlul emotional si instinctual de aparare.

5 Se urmareste crearea unui sentiment de nesiguranta si slabiciune, punand persoana respective in situatii intense si frecvente care sa o faca sa se indoiasca de sine si judecata proprie.

6 Crearea de stari emotionale puternice prin metode non-fizice.

7 Intimidarea persoanei.

deerhunting

Dupa cum explica Paul Levinson, un discipol si continuator al ideilor lui McLuhan, “privitul la televizor are o influenta mult mai semnificativa asupra vietii noastre decat emisiunea concreta sau continutul programului la care ne uitam”.
Continuturile programelor televizuale ne pot aduce informatii asupra unui eveniment,ne pot schimba opiniile despre un partid sau lider politic, ne pot modifica reprezentarile, atitudinile si evaluarile fata de o problema sociala, urmate adesea chiar de schimbarea comportamentului fata de o situatie determinata, dar utilizarea indelungata a televiziunii, ca mijloc de
comunicare predominant, indiferent de mesajele pe care le transmite, modeleaza intr-un anumit fel schemele mentale ale receptorilor, determina o anumita organizare a aparatului perceptiv si o anumita structura a gandirii.

Televiziunea produce mecanisme mentale avand forta modelatoare intrinseca cumulativa. Influenta mijlocului predominant de comunicare
intr-o societate priveste cadrul mental in care se formeaza diversele noastre opinii, idei si atitudini, cadrul ce ajunge in ipostaza de structura a priori a sensibilitatii si a gandirii, cu rol de tipar organizator si functional fata de diversele mesaje pe care le receptam prin media si chiar fata de informatiile si continuturile pe care le obtinem din experienta directa.

big_brother_award_f

Sensul rational al tezei paradoxale ca “mediul este mesajul” consta in faptul ca mijlocul predominant de comunicare produce efecte autonome, profunde, de natura structurala, alaturi de efectele imediate
produse de continutul explicit al mesajelor care sunt transmise prin respectivul mijloc de comunicare.

“Dar oamenii, in majoritate, de la soferii de camion la aristocratii rafinati, sunt inca fericiti in ignoranta lor cu privire la efectul mijloacelor de comunicare; nu constientizeaza ca, datorita efectelor atotcuprinzatoare
ale mass media asupra omului, mijlocul insusi este mesajul, nu continutul; nu inteleg ca mijlocul este si mesajul – ca, trecand peste jocul de cuvinte, [mijlocul de comunicare] literalmente bruscheaza, si impregneaza, si modeleaza, si transforma orice raport intre simturi.


Cand un mijloc de comunicare devine preponderent se produce un dezechilibru in structura sensibilitatii umane, modelandu-i deprinderile perceptive si structura spirituala, fata de continutul comunicat.

Iata de ce nu trebuie subestimata spalarea creierului, de catre mogulizoare !
Si de ce trebuie sa luam atitudine, fata de manipularea media, pana nu ajungem ca in poza de mai jos, care arata ca manipularea media ne face surzi, orbi si muti din punct de vedere civic, introducand marea lehamite !

monkey2


Explore posts in the same categories: usa negasita

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

10 Comments on “Greva consumatorului de media”

  1. Unchiul Sam Says:

    Ca si in alte sectoare, simplul apel adresat “agresorilor” nu functioneaza. Nu pornim de la premiza ca ziaristii sunt bine-intentionati si trebuie doar sa le deschidem ochii si sa le atragem atentia asupra astepratilor noastre. Trebuie sa pornim de la realitatea ca de cele mai multe ori ziaristul stie foarte bine ce face, este rau intentionat, actioneaza la comanda, este indiferent la asteptarile consumatorului de media. Degeaba explici unui hot ca nu e corect sa fure. O stie foarte bine.
    O greva a consumatorului trebuie deci sa aiba o tinta directa, nu doar scopul de a atrage atentia.
    Refuzul de a mai consuma media ar fi una din tinte. Refuzul de a mai cumpara ziare, refuzul de a mai urmari posturile agresoare si nu o zi pe luna ci o zi pe saptamana si o ora pe zi. O ora de maxima audienta.
    Celelalte propuneri sunt de bun simt dar trebuie impuse. Nici ziaristii nici politicienii nu vor avea initiative care sa le limiteze privilegiile. Initiativa trebuie pornita de la cetateni pentru ca ei sunt victimele presei incorecte. Poate ar trebui scris direct pe adresa unor ONG sau asociatii care se ocupa de drepturile cetatenilor.

  2. Laura Says:

    Bravo Alexa ! Imi place cum gandesti. Iar Sam are dreptate cu o zi pe saptamana. Trebuie facuta o sesizare la PE si la asociatiile jurnalistilor din intreaga lume. Este inadmisibil ceea ce se intampla cu presa. Eu ii inteleg pe moguli ca sunt cu sabia lui Damocles deasupra capului. Nu-i inteleg insa pe jurnalistii care isi vand constiintele si tara. Par cuvinte mari, insa democratia este lovita in institutiile care ar trebui sa fie un echilibru. Trebuie sa facem ceva.

    • dorin58 Says:

      Laura, cu voia ta, încep cu o paranteză. De câtăva vreme, nu ştiu cum se face, dar uit să privesc la ştirile A 3 şi RTV. Mai scap piciorul de pe cracă la TVR, PRO tv sau Prima. Ziare nu mai cumpăr de când am descoperit internetul. Închid paranteza.
      Găsesc protestul sugerat de Alexa şi susţinut de Sam, ca fiind o lacrimă vărsată într-un ocean de acid sulfuric. Mogulii nu şi-au tras audio-vizuale pt a scoate profit. Dimpotrivă. Ei pompează banii proveniţi din alte afaceri(?) în media, pt a-şi asigura liniştea şi libertatea. Este suficient să privim statisticile referitoare la audienţe, tiraje şi la situaţia financiară a grupurilor de presă vizate. De exemplu, în cadrul trustului Intact, 7 dintre active au încheiat anul 2008 cu pierderi considerabile. Printre ele se numără: Jurnalul Naţional, Antena 3 şi Financiarul. Dar asta nu contează, nu-i aşa? Acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul Realitatea-Caţavencu.
      E bine să fim lucizi şi să nu ne închipuim că un eventual protest al cumpărătorului (fie el şi la nivel naţional) va afecta în vreun fel politica editorială a trusturilor cu pricina. Nici chiar prezumtiva lege anti-trust nu va înlătura anomalia cu caracter profund balcanic. Voiculescu&comp vor avea grijă să-şi “cedeze” drepturile unor cunoscuţi care vor executa întocmai ordinele patronilor de facto.

  3. amanda13 Says:

    deunazi, dupa ce s-a dat publicitatii acel raport al Oxford Analytica, am nemerit din greseala peste emisiunea lui Razvan Dumitrescu in care era invitat Nistorescu. pasamite mari spirite liberale, cele doua oite sus citate si alte inca cateva la fel de mioritice, carora din pacate nu le-am retinut numele, se straduiau de zor sa puna pe labe insignifiantul SERELEU imperialist care a indraznit sa le evalueze performantele lor de acrobati pe sarma de mare inaltime si deontologhie. curioasa, am lasat si eu carpele si sprayul de praf din mana (ascult Rfm de obicei numai cand fac curat), si m-am insertat pe forumul emisiunii Realitatea zilei sau cum s-o fi numind emisiunea lui Dumitrescu, ca am ajuns sa le confund pe toate intre ele, prea sunt o apa si un pamant. ma gandeam sa scriu si eu macar un mesaj de bine, insa mi-au intepenit buricele degetelor cand am citit ca absolut toti cei care comentasera pe marginea emisiunii criticau prestanta jalnica a moderatorului si invitatilor. lor nici ca le-a pasat, au tocat inainte! asa cum tot inainte ca pionierul merge acelasi Nistorescu care intr-un articol de astazi zice sus si tare ca secuii sunt pusi tot de Basescu sa demonstreze, ca sa-i ajute lui la campania electorala si alte povesti de o fictiune deliranta ce ar fi fost demne de suprarealism daca nu ar fi fost atat de patetice in ceea ce priveste gradul lor de manipulare. oamenii astia sunt criticati, injurati, lumea se revolta, se scarbeste, se satura de ei, cu toate acestea ei, ca niste rahati in soare, se fosilizeaza pe ecrane si prin presa pe zi ce trece. aici nu mai e vorba de rating, nu-i mai afecteaza conceptul, presa romaneasca a ajuns sa traiasca intr-o sfera a obscurului si deviantului in care banii se invart altfel si care nu se mai supune mecanismelor firesti de reglementare ale pietii din domeniu. asa ca sunt de acord cu greva, insa nu cred ca va folosi la ceva. din pacate… singurul mod de protest care ne-a mai ramas este sa ne ducem dracului sa votam la alegeri, ca altfel e jale mare!

    • alexa Says:

      Miza este foarte mare de data asta Amanda. A recunoscut-o si Crinela invitat la RTV. Am totusi incredere ca lumea a vazut ce se ascunde sub ambalajul zilnic al stirilor de orice fel. Iar daca nu, vom fi exact ce-am fost inainte de ’90. N-as fi crezut ca se mai poate.

      • amanda13 Says:

        eu sincer ma tem. am ajuns sa ma tem sa ma mai uit pe site-urile romanesti, atat de scarbita sunt de toata retorica asta si de tot rahatul care se revarsa si acopera straturi, straturi fiecare eveniment. si ma tem si pentru cei care mai par normali in tara… sper sa scape teferi din alegerile astea!

  4. alexa Says:

    @ amanda

    Asta este o piatra de incercare a tariei de caracter si a rezistentei in fata dezinformarilor si manipularii venite in valuri peste noi. Te cred ca te temi. O sa ajungem probabil, cei care mai suntem intregi ca un grup de animale ciudate, demne de gradina zoologica.
    O sa scapam teferi, promitem !

  5. amanda13 Says:

    nu sunteti singuri… mai sunt si unii ca mine, nu tocmai la fel de curajosi si vocali care stau deoparte insa va sustin! va imbratisez!


Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: