De dreapta te nasti sau devii ?
Pana sa primesc provocarea acestei dileme nu cred ca m-am gandit serios niciodata la cum ajungi de dreapta sau de stanga sau ce este dreapta si stanga de fapt. Asa ca am ales sa spun ce cred eu despre asta.
Stiu bine un singur lucru si anume ca in lumea moderna a cuanticii, nu se poate face nimic nou cu ceea ce este vechi si nu am spus eu asta, ci un mare savant pe numele sau Basarab Nicolescu. S-a dovedit si in practica asta. In aceste conditii, limbajul clasic nu mai are nicio relevanta. El deformeaza notiunile , le face de nerecunoscut, le goleste de semnificatii si creaza doar iluzia intelegerii.
Este ca iluzia optica a lunii, care in apropierea liniei orizontului pare mult mai mare decat pe cer. Aceeasi luna, aceeasi raza. Acelasi soare si constelatii. E o metafora care se poate aplica si aici. Cauza si sursa iluziilor nu este noua. Aristotel in secolul IV i.hr. a pornit-o , iar dezbaterile nu s-au terminat nici pana astazi. Exista numeroase ipoteze, unele dintre ele create se pare de conflictele intre partea intuitiva si cea rationala a creierului nostru, descrisa de matematicieni ca o iluzie Ponzo inversata.
Poate ca dreapta si stanga sunt doar niste perceptii in fond. Fiindca am ajuns ca toate observatiile si simtirile noastre indiferent daca sunt bazate pe credinta, politica, familie sau altele, nu-s decat perceptii, care nu sunt absolute si nici nu reprezinta certitudini.Vestea buna este ca le putem schimba.
Asadar, draga Danny si draga Sfarma, dreapta si stanga mea s-ar putea sa nu corespunda cu ale voastre, tocmai fiindca nu sunt certitudini ca definitie, comportament sau mesaj. Cuantificarea consta in beneficitate sau lipsa ei, in integritate sau lipsa acesteia. Asadar, nu ne nastem de dreapta sau de stanga ci freelancers ca sa zic asa, apoi alegem pe baza perceptiilor, fiecare, fiindca avem un liber arbitru absolut.
PS. Si apropo, recititi Pietonii si automobilistii
Tags: dreapta, fizica cuantica, iluzia ponzo, iluzii, liber arbitru, partid de dreapta, partid de stanga, perceptii, politica, stanga
You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.
September 28, 2011 at 6:56 am
tanar este revoltat – revoltat pe toate constrangerile impuse de catre familie, scoala, societate. esti clar nedreptatit, iar lupta impotriva “oranduirii crude si nedrepte” este clar considerat a fi apanajul “stangii”. daca apuci sa te inteleptesti cu varsta (nu ca Ponta! – e drept ca intelepciunea data de experienta vine odata cu varsta, dar la unii varsta vine de una singura), incepi sa vezi pe ce ti se duc banii si sa-ti pui probleme cu privire la faptul ca tii in carca, pe sanatatea ta, timpul tau liber, poate si in detrimentul propriei familii, o sumedenie de milogi. ori a te lupta cu sistemul asistential si a cere respect fata de munca este considerat a fi “de dreapta”.
te vei pozitiona de stanga sau de dreapta in functie de avantajele/dezavantajele momentului – omul are gradul de oportunitate (in sens pozitiv) necesar supravietuirii. importante sunt principiile dupa care ajungi sa te ghidezi cu diversele sale de reglaj – imi pasa/nu-mi pasa, activ/reactiv, muncitor/asistat, a vrea/a nu vrea, multumit in nemultumire (complacere) / nemultumit in multumire (perfectionist) samd.
September 28, 2011 at 1:33 pm
Absolut este chestiune si de educatie. Si de traditie in familie si de multe alte variabile asa cum bine ai sesizat. Insa eu am intrat mai adanc in miezul lucrurilor, adica la fundament. Am plecat pur si simplu din alta paradigma.
September 28, 2011 at 7:33 am
,,Pina sa primesc provocarea acestei dileme nu cred ca m-am gindit serios niciodata la cum ajungi de dreapta sau de stinga sau ce este dreapta si stinga de fapt”
Vezi? Asta e prima fisura care sa produs in gindurile tale !
Care e fisura ? Fisura consta in faptul ca ai inceput sa-ti pui intrebari ! Asta e mare lucru !!!
September 28, 2011 at 1:38 pm
Nu te condamn ca nu ai inteles nimic din ce am scris. Atata poti.
September 28, 2011 at 9:07 am
Sunt de acord ca e o chestie de educatie. Tot asa cum si cei 7 ani de acasa sunt o chestie de educatie sau cum atitudinea fata de munca in general e tot o chestiune de educatie. Bineinteles ca exista si autodidacti in aceasta chestiune. Ca sa glumim un pic nu cred ca exista totusi o “devenire” sau o “alegere” a dreptei ca si in cazul lui Basescu si PDL care au devenit dreptaci peste noapte …. In fine , e bine ca au “vazut” lumina chiar si in al treisprezecelea ceas. Ca sa continuam cu gluma unii spun ca neoliberalismul este de vina pt. noua criza mondiala si chiar aseamana situatia de acum cu cea de dinainte de venirea lui Hitler la putere. Si eu cred ca austeritatea prin ea insasi nu o sa aduca nimic bun si se preconizeaza deja un dusman comun sau un tap ispasitor la nivel european….tiganii. Nu as vrea sa cred foarte mult in teorii ale conspiratiei dar parca prea mult se aseamana situatia din ziua de azi cu alte istorii mai vechi…Ma rog , sper sa ma insel.
September 28, 2011 at 1:41 pm
De ce politizezi tu o discutie de fond ? Chiar mureai daca nu pomeneai de Basescu si PDL ? Si ce relevanta are pomenirea in devalmasie a unor nume, simboluri etc. in contextul unei intrebari extrem de simple si care tine de altceva decat de politica in primul rand ?!
September 28, 2011 at 1:49 pm
Nu muream dar e haios cum au devenit unii , in masa si peste noapte , de dreapta. De aici si concluzia ca nu te nasti ci devii de dreapta , de stanga sau de extrema….educatia , mediul social , experientele personale , oportunismul sau principiile pot sa te duca intr-o directie sau alta.
September 28, 2011 at 1:54 pm
@Alin
Aici, in articol era vorba despre cum gandesc eu. Asadar ? Esti in campanie sau discutam la obiect ?
September 28, 2011 at 11:08 am
Draga Alexa , despre stanga si dreapta , atat iti pot spune , acum : este mult mai simplu decat ti-ai imaginat ! Totul porneste de la un rege (nu spun cine , nu spun cand ! ) care a asezat cu mult timp in urma , pe unii oameni la dreapta lui , iar pe ceilalti la stanga lui ! De aici a pornit totul ! Ce inseamna dreapta si ce inseamna stanga ? Inseamna stari de spirit , inseamna profunzime umana , inseamna radacini prinse in pamantul din care s-au nascut , inseamna felul omului de a fi , de a gandi , de a actiona , de a lupta , de a se raporta la Dumnezeu si , nu in cele din urma , de a muri si de a-si ” trai ” vesnicia ! Inseamna ego-ul personal al fiecaruia dintre noi !
September 28, 2011 at 1:43 pm
Eu pot sa imi imaginez orice. Felul omului de a gandi, de a actiona, de a lupta, de a se raporta la Dumnezeu este tot o alegere. Ce legatura are cu ego-ul ?
September 28, 2011 at 11:16 am
De dreapta si de stanga te nasti , nu te faci ! Cei ce se fac , nu sunt nici de dreapta , nici de stanga ! Sunt oportunisti ! ( Danny Hasselbank )
September 28, 2011 at 11:34 am
DANNY, ca si PD in 2005,dupa 15 ani in Internationala Socialista,sau dat peste cap intr-o seara,si au devenit ,, de dreapta” !!!
September 28, 2011 at 12:00 pm
Corect , perfect surprins ! Sunt oportunisti ! Voi scrie un amplu articol de politologie despre ce inseamna dreapta si ce inseamna stanga politica ! Constat cu amaraciune ca multi nu cunosc acest subiect ! Nu-i nimic , ii voi lamuri eu !
September 28, 2011 at 12:19 pm
Probabil ca nici nu realizezi ironia. Nu spuneai mai sus ca te nasti de dreapta sau de stanga ? Acum spui ca multi nu cunosc subiectul ? Adica multi nici macar nu stiu daca s-au nascut de dreapta sau de stanga ? Deci vrei sa-i lamuresti tu ? Adica vrei sa-i educi ? E tare de tot…..
September 28, 2011 at 1:49 pm
@Danny
Ne vei lamuri ? Ce ziceai de ego ?
September 28, 2011 at 1:47 pm
@ Sfarma Speram ca poti purta o discutie normala iesind macar acum din starea naturala de postac. Se pare ca nu poti.
September 28, 2011 at 3:30 pm
Ce? Acum nu-i asa nici cu PD ?! In 2005 n-au avut congresul ala ?
N-au votat iesirea din IS ??? Vrei sa modifici si trecutul ??? Si mai spui ca tot eu n-am inteles nimic !!!
September 28, 2011 at 11:58 am
@danny. Interesant. Oare cum suntem noi romanii nascuti inainte de 89 ? De dreapta sau de stanga ? Dar cei de dupa 89 oare s-au nascut de dreapta sau de stanga in democratia originala de sorginte iliesciano-comunistoida ? Oare cum sunt semidoctii carora li se pare ca da bine sa fii de dreapta ? Bre… nu ai cum sa te nasti de stanga sau de dreapta….educatia e totul.
September 28, 2011 at 1:53 pm
@Alin
Ce relevanta are cand te-ai nascut cu felul in care gandesti ? Giordano Bruno gandea la vremea lui ca astazi. So ? Problema este ca facuse shift de paradigma. Gandesti in tipare, sorry.
September 28, 2011 at 1:58 pm
Nu are nimic de-a face cu tiparele. Pur si simplu eu nu cred ca suntem predestinati sa fim cumva sau altcumva. Suntem conditionati pe undeva de familie , de mediul social si de societatea in care traim dar nimeni nu s-a nascut liberal sau socialist. A devenit pe parcurs. Eu am citit Marx si Lenin inainte de a vota cu liberalii in 90.
September 28, 2011 at 1:43 pm
@ Danny Bun ! Si de ce ar trebui sa gandesc ca Danny Hassebank ? Eu nu posed propria-mi minte ?
September 28, 2011 at 1:54 pm
@ alexa. danny vrea sa ne educe , vrea sa ne explice cum e treaba cu esicherul politic. Dar ce naiba o sa faca cu cei care s-au nascut ,cica,liberali , socialisti sau extremisti ?
September 28, 2011 at 1:57 pm
Mai voia unul sa ne educe la Pitesti. Chestie de nostalgie, deh !
September 28, 2011 at 2:01 pm
@ Alin
Pai n-am scris ca este chestiune de alegere ? Cine a vorbit despre predestinare ? Care, by the way…nici nu exista in opinia mea.
September 28, 2011 at 2:11 pm
Da…ai scris. Greseala mea. Cred ca m-a deturnat danny cu aberatiile lui.
September 28, 2011 at 2:13 pm
E rau ca te poate deturna oricine scrie. Spune ceva despre taria opiniunilor, vorba lui Conu Iancu.
September 28, 2011 at 2:17 pm
Nu m-a deturnat chiar ci doar m-a iritat cu lombrosianismul lui. Si – uite asa – am uitat de unde am plecat.
September 28, 2011 at 2:23 pm
@ Alin
Ups ! M-ai bagat in antropologia criminala ?
Haios !
September 29, 2011 at 5:26 am
Dap.E un fel de lombrosianism politic. Daca Cesare Lombroso credea in secolul 19 ca unii se nasc criminali iata ca in secolul 21 unii cred ca ne nastem de dreapta sau de stanga. E tare haios….
September 28, 2011 at 2:30 pm
cred ca ar fi interesant de comparat punctele lor de vedere. Ce inseamna pentru ei si dreapta si stanga. Sincer eu stiu ca am doua maini si ca una fara alta s-ar descurca foarte greu. Si evident ca una e stanga si alta e dreapta.
Dar la fel de bine am si eu o nedumerire. De ce atata lupta pentru stanga sau/si dreapta? Ca la urma urmei niciuna nu e perfecta si, dupa cum se observa, dreapta nu prea mai e chiar atat de dreapta, iar stanga da si ea rateuri. Dar evident ca exista argumente si pro si contra, doar ca sunt de cele mai multe ori dictate de conjuncturi si nu de convingerile proprii.
September 28, 2011 at 2:33 pm
Bine ai venit Micky !
Tocmai de aceea explicam in articol ca se bazeaza pe perceptii, iar cuantificarea consta in beneficitate. Esti de acord ?
September 28, 2011 at 2:49 pm
I just call you. pick up the phone, pls. love you.
Christopher
September 29, 2011 at 5:35 am
Nu cred ca dreapta sau stanga sunt doar niste perceptii. Exista , la urma – urmei , adevarate doctrine puse la punct in sute de ani . Exista chiar si o facultate de studii politice care aprofundeaza aceste doctrine si curente. Exista sute si mii de carti pe aceasta tema. Deci nu e doar o perceptie , e mai mult decat atat. Bineinteles ca la noi nu se stie mare lucru despre aceste probleme si doar cativa stiu cu adevarat despre ce este vorba in realitate. Majoritatea nici nu inteleg cu adevarat cum vine treaba cu dreapta sau cu stanga iar cei care inteleg sunt prea putini ca sa conteze.
October 1, 2011 at 9:16 pm
Ba e chiar o perceptie, determinata de diversi factori intr-un context. Partea cu aderarea la o doctrina sau alta reprezinta doar argumentarea – rationalizarea perceptiei + integrarea intr-un grup cu perceptii similare. A fi “un singurin” e greu
September 28, 2011 at 3:44 pm
bine te-am gasit, Alexa.
si sunt complet de acord cu ideea de beneficitate. Am observat ca sunt unele persoane care sunt cu principii solide si chiar rigide care recunosc destul de greu atunci cand nu au dreptate.. de dreapta sau de stanga… pentru ca le-ar afecta ego-ul. Si, din nefericire, se si vede in cramponarea unora in atitudini partidiste (ce cuvant am mai gasit si eu…).Si evident ca asta e de bine pentru ei. Asa vad ei binele. Iar binele lor si cu binele meu nu prea au legatura.
Cum la fel de bine poate fi si binele meu, pentru care am alte criterii de evaluare, si care nu seamana cu nici o notiune dreapta-stanga. Si, de fapt, nici nu m-am intrebat vreodata ce culoare au parerile mele despre viata… daca in practica s-au dovedit viabile, atat pentru mine, cat si pentru cei din jurul meu.
September 29, 2011 at 6:32 am
Draga Alexa,
Am si eu o “viziune’ legata de acesta intrebare oarecum retorica.
Cred ca si te nasti (exista daturi la nastere: o anumita familie, un spatiu cultural, o epoca istorica…) dar si devii, fie de stanga, fie de dreapta.
De fapt, pana la urma a fi de stanga sau de dreapta (ca un fel de impartire fortata) poate fi sesizat si discriminat doar in valorile care ne motiveaza.
Am sa dau un exemplu: daca iti simti existenta amenintata (financiar, locativ, fizic….) vei rezona la valoarea sigurantei, a protectiei, a apararii. a supravietuirii.
Daca simti ca viata ta, ceea ce esti tu ca persoana, este amenintat- vei fi sensibil si mobilizat de valoarea respectului, a justetei, indreptatirii, a unicitatii si ireptabilitatii vietii tale.
Si ar mai fi exemple…
Oricum, cu riscul de a te supara, cred ca acesta impartire este o falsa problema.
September 29, 2011 at 8:24 am
cu scuze, dar poate gasesti un raspuns si-n materialul postat de mine azi pe blog. nu dau link ca nu-i frumos sa lasi urme daca nu ai voie de la gazda. o zi buna!
September 29, 2011 at 9:56 pm
Bre….yo,care sunt din Cluj stiu ca Boc s-a laudat cu treaba asta. Dar acu` hai sa dam vina pe aia de “dreapta” sau pe aia de “stanga”. Eu stiam ca o sa se mute in China. De ce ? Deoarece eu cumpar de la Londra toate marcile cool – Nike , Sony , etc…- si toate sunt made in china. Deci doar niste idioti puteau crede ca Nokia va ramane la Cluj.
September 30, 2011 at 8:03 am
si io-s din Cluj. campanie electorala si-a facut Nikoara (exact asa si cu litere de Nokia s-a pus pe afisele din 2008 – cand a dorit sa redevina presedinte al CJ Cluj).
dar de link-ul de dinainte vorbeam – despre cum sunt pozitionati oamenii fata de propria capacitate de mobilizare.
September 30, 2011 at 2:09 pm
No. atunci ii bine! Toti trei suntem din Cluj si asta-i mai la dreapta daca te uiti de sus in jos.
September 30, 2011 at 5:43 pm
September 30, 2011 at 7:21 pm
Am descoperit blogul la recomandarea unui prieten si imi place curajul vostru Alexa, in abordarea tuturor problemelor in special politice. Va felicit. Continuati. Din Huston, Texas, cu drag.
October 2, 2011 at 5:55 pm
@ analizaexistentiala…bravo….mi-a placut ce ai zis….